Een breed begrip, waarbij het verschijnsel zich voordoet, dat ongeveer iedereen zichzelf tegenwoordig coach lijkt te noemen. Hoewel ik ervan overtuigd ben dat mijn achtergrond en brede ervaring als Sociaal - en Organisatie Psycholoog zich bij uitstek leent voor het coachen van individuele medewerkers, neemt dit niet weg dat er een zeer ruim aanbod is met evenzovele werkwijzen vanuit zeer diverse achtergronddisciplines. Kortom, wat breng ik - buiten de door mij genoemde kernwaarden op de startpagina - als coach dan mee, of in?
Testdiagnostische kennis en expertise
Gedegen testdiagnostische kennis en expertise om in de gezamenlijke zoektocht zaken snel en doeltreffend uit te diepen met behulp van een aanvullende vragenlijst, simulatieoefening, of test. Dit kan gaan om achterliggende waarden of denkstijlen, maar ook om een algemene persoonlijkheidsvragenlijst, of denkkracht test. Deze kunnen aanvullend op uw eigen beeld inzicht geven in de belangrijkste bijzonderheden, talenten, en soms ook begrenzingen van uw aanleg en karakter.
Omgeving- en organisatiebewustzijn
De ervaringen die ik de afgelopen twintig jaar heb opgedaan binnen een grote verscheidenheid aan branches en organisaties werkend met - en voor - verschillende lagen en functieniveaus, hebben mijn omgeving- en organisatiebewustzijn nadrukkelijk gevormd. Mede hierdoor kan ik mij snel verplaatsen in uw organisatie en werkomgeving, evenals in functiespecifieke dilemma’s die hierin relevant zijn. Het regelmatig schakelen van invalshoek vormt een belangrijk element in mijn wijze van coaching om daarmee al vragend meer inzicht te krijgen (en te geven!) in de diversiviteit aan achterliggende persoonlijke belangen en organisatiebelangen.
Kennis over ontwikkelbaarheid van talenten en competenties
Gedegen kennis van zowel het ‘meten van aanleg’, als van de consequenties van uitkomsten voor de ontwikkelbaarheid van talenten en competenties. Op het vlak van bijvoorbeeld leidinggeven is in termen van effectief gedrag veel meer trainbaar dan men veelal denkt! Anderzijds zijn sommige competenties veel moeilijker ontwikkelbaar dan andere.
Onderscheid tussen gedrag, intenties, effect & de impact van de omgeving
Scherpte in het onderscheid tussen gedrag, intenties, effect & de impact van de omgeving. Bij coaching gericht op vaardigheden en gedrag worden praktische gespreksmodellen gekoppeld aan eigen praktijkvoorbeelden en krijgt een deelnemer op gedragsniveau voortdurend concrete handvatten mee om zelf uit te proberen. Ook achterliggende bevorderende, dan wel belemmerende denkpatronen worden uitgediept. Doelstelling is dat een deelnemer op veel concreter niveau bewust raakt van zijn, of haar minder effectieve neigingen, met daarnaast concrete gedragsalternatieven. Dit geeft de deelnemer de handvatten om juist ook ná het traject zijn/haar effectieve stijlen steeds vaker toe te passen en al doende aan te scherpen.
Tot slot is het vaak juist ook een bepaalde context en/of (werk)omgeving, waarin iemand het lastig vindt om effectief te blijven. Vaak laten mensen bepaalde competenties in de ene situatie wel zien, en in de andere situatie nadrukkelijk niet. Ook het aanscherpen van dát inzicht, is vaak al bevorderend voor het geleidelijk verhogen van persoonlijke effectiviteit.
Wat breng ik in?
- Testdiagnostische kennis en
expertise - Omgeving- en
organisatiebewustzijn - Kennis over ontwikkelbaarheid
van talenten en competenties - Onderscheid tussen gedrag,
intenties, effect & de impact
van de omgeving