Coaching en loopbaanbegeleiding liggen - los van de aanleiding en doelstelling - soms dicht tegen elkaar aan. Bij loopbaanbegeleiding ligt het belangrijkste accent in principe meer op wilsvragen (wat wil ik nou echt?), gecombineerd met identiteitsvragen (wie ben ik?). Bij coaching ligt dit accent vaak juist meer op effectiviteitsvragen (wat kan ik?), gecombineerd met identiteitsvragen. Uiteraard hebben deze drie facetten sterke invloed op elkaar. Tijdens een traject maak ik soms mee dat bovenstaande accenten verschuiven. In dergelijke situaties hecht ik er belang aan om dit tussentijds uiteraard met deelnemer, maar ook met opdrachtgever te verhelderen.
Opdrachtgevers Uw medewerker wil zijn horizon verbreden. Of het is voor hem, of uw organisatie beter wanneer hij dat doet, maar de richting is nog niet helder.
Deelnemers U doet uw werk prima en functioneert al jaren naar tevredenheid, maar tegelijkertijd knaagt al jaren de vraag; is dit het nu? U haalt al langere tijd weinig energie en inspiratie uit uw werk, sterker nog het lijkt steeds meer inspanning te gaan kosten. Regelmatig denkt u; ik zou iets heel anders moeten doen, maar wat? Eigenlijk bent u altijd in elke baan gerold, nooit heeft u echt zelf een keuze gemaakt en hoeven maken. U heeft wel ideeen over loopbaanstappen die aanlokkelijk lijken, maar denkt tevens; wat moet ik daar exact voor kunnen?
Herkent u zich in bovenstaande situaties en vragen? In een intakegesprek diep ik mogelijke organisatievragen en deelnemersvragen graag verder uit en vertel ik u via een helder plan van aanpak wat ik hierin kan bieden.
Veelal kan ik deelnemers door middel van een aantal gesprekken, huiswerkopdrachten en aanvullende vragenlijsten en/of testen helpen en extra duidelijkheid verschaffen over henzelf, hun ambities, interesse en drijfveren. Dit, als waardevolle basis om zélf het stuur in handen te kunnen nemen, een eigen koers en richting uit te zetten en op basis daarvan eigen keuzes te maken. Hierbij wordt tevens aandacht besteed aan mogelijke persoonlijke belemmeringen die ontwikkeling in de gewenste richting in de weg staan. Als afsluiting stelt de medewerker een actieplan op om keuzedoelstellingen daadwerkelijk te realiseren.